Wednesday, November 30, 2005

Challenge

Level One:

What is a wiki? What is it used for?

Wiki is in Ward's original description:The simplest online database that could possibly work.

Wiki is a piece of server software that allows users to freely create and edit Web page content using any Web browser. Wiki supports hyperlinks and has a simple text syntax for creating new pages and crosslinks between internal pages on the fly.

Wiki is unusual among group communication mechanisms in that it allows the organization of contributions to be edited in addition to the content itself.

Like many simple concepts, "open editing" has some profound and subtle effects on Wiki usage. Allowing everyday users to create and edit any page in a Web site is exciting in that it encourages democratic use of the Web and promotes content composition by nontechnical users.


Where does the word wiki come from? Why does this meaning apply to the way it is used and applied?

Wiki is an hawaïn word which means quick. It permits to create and edit pages very quickly, without hours ok technical work.

Level Two

What is the best known application of wiki on the internet?

Wikipedia

Do you use it, when and how? Why is it helpful to you?

Yes, I use it sometimes, when I look for definition. For example last week when we had to find TIVO definition or other technical subjects, it was a good source for me because it is user-friendly. But the inconvenient is that we can’t be sure of the truth of the information because every body can write something. That’s the limit of this website.

Why does it have such a strong international impact? What is inherent in it that makes international diffusion faster?

Wikipedia offers an easy access to information. That interests everybody. And it permits to share the knowledge. Moreover, Wikipedia exists in several languages so each user can find what he wants and it is easily understable.-

Level Three

Choose a subject from this application (Level Two) and propose a edit for a page and subject that you are familiar with. Do not vandalize the actual page, but suggest a real edit. Explain what subject you would like to edit and post your discussion of that edit on your blog. For this Level, the words and page that you propose to edit can be from the French edition.

I would complete the page on Avignon. There’s almost nothing about the festival.

Le Festival, son organisation

La mission du Festival est de présenter la création contemporaine française et étrangère en matière de théâtre et de danse, et plus largement des arts de la scène, en offrant chaque année une quarantaine de spectacles à un public toujours nombreux (autour de 100 000 entrées). Les représentations sont données dans une vingtaine de lieux non conventionnels à Avignon et aux alentours: des cloîtres, des églises, le célèbre Palais des Papes, une ancienne carrière de pierre, des gymnases...
Le Festival présente chaque année un programme différent qui, depuis 2004, est inventé en complicité avec un artiste associé. Il est composé majoritairement de créations, c’est-à-dire de spectacles qui ne sont pas encore créés au moment du choix par la direction artistique et dont beaucoup sont créés pendant le Festival.
La direction du Festival, les équipes techniques, administratives et de production sont basées à Avignon ; l’équipe de communication se trouve à Paris. L’équipe est composée de 20 permanents, et s’agrandit progressivement pour atteindre en juillet environ 600 salariés, dont la moitié de techniciens relevant du régime spécifique d’assurance chômage dit "des intermittents".

Depuis 1980, le Festival est une association régie par la loi 1901.
Chacune des collectivités publiques qui subventionne le Festival : État, Ville d'Avignon, Département de Vaucluse, Région Provence-Alpes-Côte d'Azur, est représentée au conseil d'administration qui compte aussi sept personnalités qualifiées.

Le conseil d'administration se réunit, deux à trois fois par an, pour discuter des grandes orientations du Festival, s'informer de la programmation artistique, voter le budget prévisionnel et en contrôler la bonne exécution. Les directeurs sont nommés par le conseil d'administration, avec l'accord conjoint et formel du maire d'Avignon et du ministre de la Culture. Depuis Jean Vilar, le directeur artistique bénéficie de la plus totale liberté dans le choix du programme et toutes les tutelles publiques ont toujours respecté cette indépendance d'action, quelles qu'aient été les situations politiques.

La programmation artistique
Le Festival est composé de spectacles qui ont été choisis par la direction artistique. Depuis 2004, chaque édition est inventée avec la complicité d’un artiste associé pour tracer avec lui la carte d’un territoire artistique. Au-delà de ses propres créations, ce sont ses questionnements, ses pratiques, ses enthousiasmes qui inspirent librement l’ensemble de la programmation. Les artistes associés choisis par la direction artistique du Festival sont Thomas Ostermeier pour l’édition 2004, Jan Fabre pour 2005, Josef Nadj pour 2006 et Frédéric Fisbach pour 2007. Le programme ainsi élaboré est composé par une vingtaine d’équipes artistiques, dont l’œuvre, est éventuellement déployée dans le temps et l’espace du Festival, avec un ou plusieurs spectacles, mais aussi des lectures, des expositions, des films, des débats, qui sont autant d’entrées dans l’univers de ces artistes. C'est dire la part de risque prise chaque année, partagée avec les artistes. Il y a chaque soir au Festival, une ou plusieurs "premières", qui font qu’Avignon est un vrai lieu de créations et d’aventures pour les artistes comme pour les spectateurs.

C'est le directeur artistique du Festival qui choisit les artistes et leurs projets. Il n'y a donc pas de "comité de sélection" ou de "dossier de candidature" préconçu à remplir et à adresser au Festival.

Par contre, et en marge du Festival, se déroule pendant la même période, le "off", qui, en réponse au désir d'expression de nombreuses compagnies françaises et internationales, présente sur plus de 200 scènes leurs travaux aux passionnés de théâtre en visite à Avignon. L'organisation du off est totalement indépendante de celle du Festival d'Avignon. Il n'y a pas de direction artistique du off mais une association qui offre un certain nombre de services (adresses des lieux, publication et diffusion d'un programme commun...)

Level Four

What new use of a wiki could you propose? How would you apply this to a learning situation, for example?

We could use a wiki in situations in which we need to share informations. It could be useful in the situation of work et distance. In compagnies where there are comercials which don't come to the head quarter. I think about Total for example. Some people in charge of selling products arer very few in relation with their collegues. Wiki could be a space of exchange about experiences and products. It would permit to share important informations quickly, so to be more performant and more aware of the products specificities.
It could be also interesting in a e-learning class. Instead of posting our job on our personal blog, we could altogether make one page on a subject, adding each one our idea. It would be easier to know ideas of other students.

Level Five

Find another wiki application that exists on the web other than the popular one mentioned in Level Two

TWiki? It is a flexible, powerful, and easy to use enterprise collaboration platform. It is a Structured Wiki, typically used to run a project development space, a document management system, a knowledge base, or any other groupware tool, on an intranet or on the internet. Web content can be created collaboratively by using just a browser. Users without programming skills can create web applications. Developers can extend the functionality of TWiki with Plugins.

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